Dammrivning - neeej!

Lördag och efterlängtad helg, det är rätt högt tempo nu med skolor och alla tider som ska stämma hit och dit. Då är det skönt med ett par dagars vilande från allt flängande. Lite extra mycket är det nu, dels med det "vanliga" men så har jag och Cera valpkursen som kör på i ett friskt tempo och så har Filip, förutom jobbet, dels politiken och så har han engagerat sig starkt i den hotande rivningen av dammbroarna här i byn.

Jag ska erkänna att när jag först hörde att det här norksa energibolaget som äger dammarna, ville riva dem, så tänkte jag väl inte så mycket på det. Men när jag fått konsekvenserna klar för mig så blir det en helt annan sak. Våran lilla by byggdes faktiskt upp efter det att dammarna byggts och de har haft en jättestor betydelse för byn. Nu vill alltså Statkraft riva dem, eftersom de är i behov av renovering och renovering=kostar pengar. Nu är det ju ingen hemlighet att energibolagen faktiskt HAR pengar. Rätt mycket också, trots att de höjer elräkningarna hela tiden... men att använda pengarna till att reparera och underhålla är såklart inte lika kul som att ge direktörna saltade bonusar. Såklart försöker de drämma till med att det är för att återställa miljön. Jomenvisst. Och såklart är det nåt som de tror ska gå hem idag för vem vill liksom försämra miljön? Jag tycker de borde ta reda på hur miljön faktiskt skulle påverkas av en rivning - skulle det ens gå att bo kvar här då? Deras argument att de gör det för att återställa miljön till det naturliga är faktiskt lika dumt som att säga att vi ska riva bort all asfalt för att göra vägarna "naturliga" igen, eller varför inte riva alla broar och bygga träbroar istället, som det var förr? Sen kan vi ju bo i hyddor med stampade jordgolv också och hämta vatten i brunnen och för GUDS skull - ingen el!!! Men aj då, då kan ju inte energibolagen finnas... osis...

Det här skulle försvinna för oss om dammarna revs:


























Nej, det känns omöjligt att det här ska få försvinna så jag är stolt över att min Filip som engagerar sig i det här. Känner jag honom rätt kommer han inte att ge sig i första taget :-)

Här är han med i tidningen också idag:


http://dagbladet.se/nyheter/ange/1.3890480-albyborna-redo-att-slass-for-sina-dammar



Nu ska jag gå och möta min gamla mor och min syster som är på väg hit. Och njuta av utsikten över fina Ljungan!


Kommentarer
Postat av: F

Jag kommer ALDRIG ge mej! ;-)

2011-09-11 @ 20:46:41
Postat av: Mia

Jag vet. Jag vet <3

2011-09-17 @ 22:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0