Chokladmousse och spöken...

Den här smarriga chokladmoussen med hallon är hämtad ur LCHF - husmanskost av kostrådgivare Anna Hallén. En helt underbar bok med hur många smaskiga recept som helst och så mycket klokskap! Är så glad att jag snubblade över den på rean, vi har lagat många goda rätter ur den! Och ikväll blev det alltså fredagsmys med Paula - kunde behövas efter vår spökjakt. När vi satt och kollade på TV hörde vi dunder och brak i hallen, vi trodde det var nån som kom. Men nej, det var det inte, så utrustade med varsitt vapen (jag hade en antik käpp och Paula en pall...) var vi tvungna att genomsöka huset. Men varken spöken eller mördare hittade vi. Efter den nervanspänningen var det mums med chokladpudding i magen och tanken på en thriller slogs snabbt ur hågen. Nu siktar vi på en romantisk komedi istället ;-)

Nåja, receptet var det:

3 ägg
200 g hallon (tinade om du har frysta)
1 msk honung
150 g mörk choklad
4-8 msk vispgrädde (vispad)

choklad, grädde och hallon till garnering

1) separera äggula och vita. Vispa vitorna till hårt skum.
2) blanda äggulorna med hallon och honung i en separat bunke. Det ska bli en smet.
3) hacka och smält chokladen i vattenbad.
4) häll den smälta chokladen i hallonsmeten och vänd sen in äggvitorna med hjälp av en slickepott. Blanda sist in grädden som du vispat halvhård.
5) låt stå kallt i minst två timmar.

Garnera, ät och njut :-)


Kommentarer
Postat av: Lua

Åh, man tackar! Både för receptet och boktipset. Ha en fin fredagkväll, med eller utan spöken ;-)

2011-02-04 @ 21:23:14
URL: http://lua-filosoferar.blogspot.com
Postat av: Mia

Tack Lua, jag somnade förstås i soffan (ovanligt..!) så nu är jag jättepigg :-) Kanske blir en liten påfyllning av smaskiga chokladpuddingen ;-)



Och du - boken är verkligen jättebra, jag tror du kommer att gilla den jättemycket!

2011-02-04 @ 23:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0