Hemma! 2011-06-01

2011-06-01

Första juni. Smaka på det - visst känner man smaken av skolavslutning, midsommar, årets första dopp, sill, mygg och årets första smultron när man säger det? Ljuvligt, men också lite vemodigt som den smygpessimist jag är. Maj har gått (för fort, som vanligt) och nu krymper sommaren plötsligt istället för att växa. Men :-) jag är optimist också, och njuter av att junis första dag bjuder på härlig sol, ingen blåst, spegelblank Ljungan. Och jag har avverkat en liten prövning: i trenne dagar har jag varit i Östersund, bott på pensionat och gjort muntliga redovisningar, sammataget har vi faktiskt gjort inte mindre än FEM och jag överlevde! Inte för att jag är nån talare, ska Gudarna veta, men trots mitt motstånd måste jag erkänna att jo - det var nog himla bra att få göra det här. Sen kan jag tycka att tempot varit liiite för högt, det blir svårt att göra sitt bästa när man inte hinner med att djupandas ordentligt.

Min stora trygghet har varit att mina två gruppisar är bäst på det här! Vår uppgift har varit att varje dag redovisa ett kapitel ur en bok eller ur en rapport, och dela upp tio minuters redovisning på tre med tio minuters diskussion efteråt. Det har varit så tryggt med mina två gruppisar, vi har skrivit våra egna texter, gjort egna power points (yes, jag kan!) och sen har vi läst ihop oss och det har funkat sk*tbra. Bättre och bättre har det blivit, och idag fick vi till och med vår lärare att bli tårögd - DET har jag nog aldrig varit med om! Nog för att jag har minst med det att göra, men jag gojsar in mig i gruppen och suger åt mig av berömmet jag med :-). Hon var väldigt nöjd över vår redovisning och nog tusan känns det bra att få höra sånt!

Så lite vemodigt kändes det otroligt nog att det var över, nu när vi liksom fått till det. Hm, hur var det där med att man aldrig är nöjd, liksom..? Men det ska icke förnekas att det var väldigt skönt när bilen rullade in på gården och jag var hemma igen, och så blev jag så hjärtligt mottagen av lilla Cera - som ju VÄXT under de här tre dagarna - hon höll på att vifta kroppen ur led. Hon till och med log så hon visade tänderna, så typiskt en glad collie och första gången jag sett henne göra det. Sen kom en glad sambo, dock inte viftandes på kroppen men glad ändå ;-) och sen fick jag leta reda på tre trötta små. Alice och Frida har haft lilla OS idag, så det var lite slutkörda, och Oline laddade batterierna inför brännbollsturneringen mot föräldrarna som de är på just i detta nu. Jag fick upp-packningsdispens och har faktiskt hunnit med en liten powernap också, så nu kanske jag orkar hålla mig vaken längre än till nio ikväll ;-).

Nu är det ju lite fina röda dagar, så det blir långhelg för hela familjen. Rickard jobbade sin sista dag på Elkapsling idag, så på måndag bär det iväg till Sundsvall för hans del. Bea flyttar efter till första juli. Hu. Det känns konstigt. Men det blir nog bra, det är bara en timme bort, ju. Paula och Becka har varit och sommarshoppat idag, hoppas vädret håller i sig så de får använda sina nya kläder bara :-).

Jag börjar den här långhelgen med att försöka få ihop hemtentan, det vore ju skönt att få den ur världen så fort som möjligt så att jag äntligen får mitt hett efterlängtade (och välförtjänta, kan jag tycka...) sommarlov.

Nej, nu kommer nog töserna och Filip hem snart, tror jag ska sätta mig ute på bron, lyssna på fåglarna, titta på vattnet och bara vara en stund!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0