Snart sommarlov!2011-06-08

2011-06-08

Jamen då kom äntligen sommaren till Västernorrland också - jisses amalia vad varmt det är! Sån här tropisk, fuktig värme som gör att man känner sig som en svullen tvättsvamp (hm), man orkar absolut inget mer än det nödvändiga och letar svala platser mest hela tiden. Men missförstå mig inte - det är så här sommaren SKA vara, och jag njuter i fulla drag! Det kommer bara lite plötsligt, ungefär som första halkan ;-). Och jag har ÄNTLIGEN, äntligen fått mitt hett efterlängtade sommarlov, lämnade in tentan i måndagskväll så nu känner jag hur motorn bromsar in lite för varje dag. Oj, vad skönt det är, väntar bara in kidsen nu, Paula och Oline slutar i morgon.Sen så!

Idag har vi haft en sån där sorglig/glad-dag. Alice har nämligen gjort sin sista dag på dagis, till hösten blir hon skoltjej och längtar såklart massor. Men det gör ju inte att det är lätt att lämna trygga dagis med fröknar och kompisar som hon älskat, hon är nog den av mina sex ungar som varit mest dagisbarn av dem alla. I morse klockan sex väckte hon mig: "mamma, det är dags att gå upp och baka tårta nu!!!" och då var det bara att masa sig upp och vara behjälplig. Två fina godistårtor gjorde hon, Oline vaknade och hjälpte henne. Jag kunde luta mig tillbaka och vara trött åskådare ;-)

Sen bar det iväg med famnen full av tårta till väntande dagiskompisar och fröknar! När jag hämtade töserna vid två så var alla mätta och nöjda, men jag såg att Alice var lite bekymrad. Många frökenkramar blev det, och när vi kom till bilen då kom tårarna. Åh, som hon älskat sitt dagis Alice, av mina sex barn är hon den som varit en äkta "dagisunge" från dag ett och verkligen längtat dit jämt. Det är klart att det känns konstigt då att säga hejdå och veta att det väntar nytt; ny fröken och nya kompisar, iallafall en del av dem. Det är tur att dagis ligger vägg-i-vägg så att hon kan hälsa på dem :-)

Men nu ligger de och plaskar i poolen, efter att ha mumsat i sig tårtresterna:

Igår hade jag förresten besök av Bibban och Anna (Wahlgren), de var på väg från Gastsjön till Stockholm och det var så roligt att de svängde in här på lite ananaspaj och glass. Mycket skratt och en energiboost blev det, och så lite prat om kommande sova-hela-natten-kurs i augusti. Känns jätteroligt att få se alla nygamla vänner igen, men samtidigt vill jag inte längta för mycket heller för det betyder ju att sommaren är inne i sitt sista skede då... halvpessimisten i mig ligger där och lurar, haha!  

När de hade åkt drog ett megaåskväder förbi, och jag toksomnade. Jag blir alltid så galet trött av åska, det går bara inte att hålla sig vaken. Men sen piggnade jag på mig och drog med mig momma, svärmor och sonahustru på lite blomstershopping.Så nu har jag lite plant att fixa med, men ingen jord. Kan behövas :-) så det blir dagens shopping. När jag nu orkar, för jag sätter mig icke i en bil i denna värme om det inte är tvungen, kan jag lova.

I morrn väntar skolavslutning i Haverö kyrka, jag hoppas det här vädret håller i sig. Förra året regnade det som aldrig förr, så det borde vi få slippa om det finns nån sorts rättvisa. På fredag går studenterna ut på trappan, i år har vi Paulas fina Johan som står där och sjunger om studentens lyckliga dar! Men sen. Sen blir det tametusan sommarlov för oss alla! Utom Filip då, men snart får han också semester. Det känns som om det kan bli en riktigt fin sommar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0