Valp... 2011-04-29

2011-04-29

Idag har jag och Filip varit och hälsat på några söta små lurvar här: http://www.fachings.se/ och en av dem blir förmodligen vår om två veckor! Så länge jag kan minnas har jag älskat collie, och när jag var tolv fick jag min första egna hund; Zenita, en sobel sheltietjej som var min bästa vän i många år. När jag fyllde arton köpte jag så äntligen en collie, fina Tessan som sen dess varit min modell av hur en collie ska vara: klok, snäll, tålmodig, lugn, glad..! Och idag har jag fått träffa sex härliga valpar med en mamma som var precis sån. Båda föräldrarna är korade, och det är inte helt vanligt när det kommer till collie. Vi har hittat vår favorittjej redan, hon har en stor, vit krage och tultade genast fram till Filip och började gnaga valpigt på hans fingrar! Går allt som det ska bor hon här hos oss om två veckor, det känns så himla kul och efterlängtat. Ett namn som står högt på listan är Cera som betyder valla på latin, och collie är en gammal vallhundsras så det passar bra tycker jag. Men vi får se, det här med namn måste liksom stämma ordentligt!

Här kommer några bilder sen dejten:









Kommentarer till inlägget:

2011-04-30 00:13:07

Fint skrivet (som alltid) Mia!
Mina pojkar är 3 och 5 nu, känns som det är dags att skaffa vovve, vi bor bra för det. Minns när jag själv som 5-åring fick åka tåg med pappa till en collie-kennel i sthlm för att välja valp...
Vad kostar valparna och vem föder upp här i våra trakter?
Kram Hillis

2011-04-30 08:19:56

Hej Hillis!

Det finns några fina uppfödare här runt om oss, du kan kolla på collieklubbens valphänvisning: www.svenskacollieklubben.se/kullar_med_valphanvisn... där finns Faschings med, det är där vi varit nu. Priset på en valp är mellan 10-13 tusen. Det jag tycker är viktigast är att föräldradjuren är mentalt stabila, och de här valparnas föräldrar är båda mentaltestade och godkända. Yvonne, uppfödaren (bor i Härnösand) har en tikvalp och en hanvalp kvar om du är intresserad. Du kan klicka på länken här som jag har i inlägget, då kommer du till hennes hemsida.

Kram Mia

2011-05-07 18:54:56 - Anette Nyström

Men vilka sötnosar! Förstår att du är alldeles till dig!

2011-05-07 19:45:23 - Mia

Ja, du om någon förstår mig!

Som jag längtar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0