När allt bara tar slut.

För några år sen lärde jag känna en väldigt speciell tjej. Vi var hos vår gemensamma mentor Anna Wahlgren i Gastsjön för att hjälpa små barn att sova gott hela natten, och från första stund blev vi riktigt goda vänner. Vi skojade och kallade oss för tvillingsjälar, och sen dess har vi haft en tät kontakt och delat många funderingar. Några gånger har vi träffats ”på riktigt” och det har varit minnesvärda gånger, fyllda med mycket skratt och långa härliga diskussioner om allt från astrologi till barn. En vän jag håller oändligt mycket av och respekterar för hennes klokhet och människokärlek. Något vi har gemensamt var att vi har många barn och att vi själva vill ta hand om dem så länge som det bara går. Vi har trixat och donat för att kunna vara hemma med barnen länge och vi har båda tyckt det varit värt alla uppoffringar som finns för att få de första, viktiga åren med våra älskade ungar. Långa semestrar och dyra prylar har inte varit det som varit vikigt för oss, vi prioriterar tiden och vardagen med barnen istället.


En person som ger energi och sprider glädje omkring sig och som alltid sätter sina barn i främsta rummet och jag vet att vi är många som känner så om den här mycket speciella vännen.


Jannika heter hon och är det någon person på jorden som förtjänar all lycka som finns är det hon.


Nu har det fullständigt obegripliga hänt. Det som aldrig får hända. Som känns tomt och meningslöst. Jannikas fina dotter Nike har dött.


Nike har jag också haft förmånen att träffa. Vilken liten skönhet, vilka kloka ögon! Ett leende som smälte polaris, ett hjärta av guld. Jag ser henne framför mig som om hon vore alldeles levande och glad, med sommarbruna ben och det långa håret virvlande runt det lilla, söta ansiktet. Jag vet att många andra kände Nike mycket mer än jag hade förmånen att göra, och ändå är mitt minne av henne så starkt. Hon var en flicka som gjorde intryck, som man inte kunde låta bli att tycka om, genast. Hon var på många sätt lik sin fina mor.


Nikes tre syskon och pappa har jag aldrig träffat, men ändå känns det som om jag känner dem en aning ändå. Vi har delat så många vardagshändelser jag och Jannika, så många funderingar att pappa Andreas (”min snygge man” som Jannika alltid säger med stor kärlek i rösten), storebror Jaja, lillebror Milo och lillasyster Nella känns som nära vänner de också. Jag kan inte förstå, inte ana, hur familjen har det nu i den här obegripligt svåra stunden. Men jag är innerligt glad att de har varandra och kan ge varandra kärlek och kraft i det här svåra.


Hur kan en sjuåring få dö? Magsjuka hade hon haft, varit hängig och blivit sämre och sen dog hon. Jag fattar inte – vi har haft magsjuka och varit jättedåliga vi också och det finns inte i tanken att man kan dö av det. Ändå åkte familjen in på sjukhuset med Nike, hur många skulle ha gjort det? Det finns inte i tanken att ett barn kan dö så fort av något så vanligt. Jag tror vi är många som är chockade över hur det kunde gå så fort, att det över huvud taget kunde hända.


Jag vet att vi också är många som frågat Jannika om det finns något, vad som helst, vi kan göra. Jag vet vad vi kan göra, alla vi som känner maktlöshet och sorg. Det finns inget Jannika hellre vill än att vara med sina tre barn hon har kvar i livet, så mycket det bara går. Hennes föräldradagar är slut och med det de pengar som behövs till att äta, leva, bo. Kan vi hjälpas åt att ge Jaja, Milo och Nella några månader i lugn och ro hemma, ha mamma kvar ett tag till har vi gjort något handgripligt, praktiskt. Då har vi hjälpt till på riktigt. Nike kommer aldrig att komma tillbaka för dem, hennes dagar på jorden är slut men hennes syskon finns kvar och de vill inget hellre än att ha familjen samlad nu, att få läka tillsammans i lugn och ro utan att behöva känna någon stress över något så värdsligt som pengar.


Jag har ett konto som är tomt, min tanke är att vi under närmsta månaden kunde hjälpas åt att samla ihop pengar till familjen för att hjälpa dem. Jag vet att många tänkt skicka en blomma, men jag tror att de pengarna gör bättre nytta som pengar än som blommor. Om man måste välja. Man måste inte ge mycket, många bäckar små… Man kan också vara anonym om det känns bättre, märk då instättningen med bara ”Nike”.


Jag önskar vi kunde ge Jannika och familjen Nike tillbaka, att de kunde få vakna och det här bara var en hemsk dröm. Att Nike skulle skutta upp ur sängen och frisk igen. Åh, vad jag önskar det. Det allra minsta vi kan göra, tillsammans, är att ge familjen lite ro. Lite mindre oro.


Vill du hjälpa Jannika, hjälpa familjen?


Kontonumret är i så fall:

clearnr: 7815 kontonummer: 1115971, och det är Swedbank.

Skriv avsändare eller bara ”Nike” om du vill vara anonym. Jag tänkte lämna över pengarna vid månadens slut. Jag samlar alla namn på er som sätter in pengar, men skriver inte summan var och en satt in.


 

-Oline, minns du Nike?

-Ja mamma, det är klart!

-Nike dog igår…

(jag gråter, Oline sitter tyst)

-Men mamma, hon kan väl inte vara död? Hon var ju så levande när jag såg henne sist…”


 


Kommentarer
Postat av: Matilda

Tack för att du sätter ord på det som är så svårt. Din beskrivning av Jannika och Nike stämmer så väl. Nike var så lätt att älska. Ett konto för familjen, så rätt. Tack!

2011-03-04 @ 13:57:50
Postat av: maria prytz

Men usch vad hemskt. Det absolut värsta man kan tänka sig. Jag blir alldeles stum.

2011-03-04 @ 14:38:44
URL: http://mariaprytz.wordpress.com
Postat av: Cecilia Frank

Mitt hjärta gråter för familjens skull, fast jag inte känner dem, eller vet vilka det är! Jag har inte så mycket pengar att ge, men jag har ett stort, varmt hjärta och jag tänker ge så mycket jag tror att jag kan avvara- det blir väl en droppe i havet, men många droppar små... Dom behöver all tid dom kan få för att Helas" igen! <3

2011-03-04 @ 16:30:29
Postat av: Mia

Det är bara för mycket... Jag har aldrig träffat Jannika personligen, men hon är en av mina stora favoriter. En mamma-förebild. Nike var lika gammal som min förstfödda är. Det är obegripligt!



Det kan inte ha funnits något som förvarnat dem om att detta skulle hända. Det är så osannolikt, feber i 3 dagar, ja det händer titt som tätt när man har flera barn, inte konstigt. Och magsjuka, det dör man ju inte av så snabbt heller!



Men en granne till mig fick nyligen influensa och magsjuka samtidigt, och han är vuxen, men blev förfärligt sjuk. På vårdcentralen skickade de honom direkt vidare till akuten, som direkt skickade honom hem ("det är bara influensa"), efter 2 dagar till var han i ännu bedrövligare skick, min man körde honom till vårdcentralen igen, där de blev förvånade att han inte var på sjukhus, de kallade på ambulans som körde honom till akuten igen, där var han ett par timmar, fick dropp, sen tyckte de att han kunde åka hem igen... Då kom testresultat som visade att magsjukan var p g a en bakterie, han fick penicillin och sen blev det gradvis bättre.



Det var så skrämmande att inte kunna lita på de stora sjukhusen och inte kunna få hjälp på vårdcentralen som ju tyckte att det var så allvarligt att han borde ligga inne med dropp.



Egentligen skulle jag bara berätta det för antagligen han inte blivit så sjuk av sjukdomarna var för sig, men tillsammans hemska.



Urs... Tårarna rinner här. Obegripligt.

2011-03-04 @ 19:31:49
URL: http://radikalahemmafrun.wordpress.com/
Postat av: Jannikas svägerska/Andreas syster

Vilket vackert och fint inlägg. Jag känner kärleken ända hit.

2011-03-04 @ 20:05:39
Postat av: Bianca

Tårarna bara rinner, rinner, rinner...

Jag har inte haft förmånen att träffa varken Jannika eller Nike, men jag känner så med dem.

Som jag önskar att jag kunde hjälpa till. Vem någon om man kan "ge bort" föräldradagar?

2011-03-05 @ 08:50:58
Postat av: Bianca

Tårarna bara rinner, rinner, rinner...

Jag har inte haft förmånen att träffa varken Jannika eller Nike, men jag känner så med dem.

Som jag önskar att jag kunde hjälpa till. Vem någon om man kan "ge bort" föräldradagar?

2011-03-05 @ 08:51:10
Postat av: Jarmo

Herregud ... Jag beklagar så innerligt, Mina tankar är hos er, min favorit-familj som alltid tagit emot en med öppna armar.

All kärlek och stöd till er.

2011-03-05 @ 12:54:15
Postat av: millan

Blir bestört av att läsa att ytterligare en liten ängel lämnat oss. Fick under förra veckan höra om en annan liten 7 årig tjej som plötsligt insjuknat i förkylning som visade sig vara något så agressivt att hon inte klarade av att bekämpa den. Måste man bli rädd för både magsjuka och förkylningar nu, jag bävar och oroar mig redan för när mitt barn blir sjukt nästa gång.



Mina tankar finns hos de föräldrar, syskon och andra anhöriga som måste genom detta fruktansvärda.



Tårarna rinner även här....så ofattbart och obegripligt....

2011-03-05 @ 22:15:00
Postat av: Mia

Tack för alla fina kommentarer, det känns fint att det finns så många människor som verkligen bryr sig.



Extra tack till Jannikas nära och släktingar som känner henne och familjen mer än vad jag gör och tycker att mitt inlägg stämmer överens med er bild av familjen.



Ta hand om er <3

2011-03-06 @ 09:48:34
Postat av: Jenny

Vad säger man..... :-( så fruktansvärt hemskt hur kan man gå vidare. Tur att familjen finns och för varandra måste man leva vidare om än i oändlig sorg och saknad efter den som fattas.



Jenny <3

2011-03-09 @ 20:54:05
Postat av: Flyttfågeln

Det kanske är oss ni menar, vår älskade lilla tjej just fyllda 7 år dog den 22 februari sannolikt pga en virus infektion. Från en vanlig förkylning till magont (vi åkte akut in till sjukhus då hon fick ont i magen) och några timmar senare avliden....Man kan inte tro att det är sant och varje morgon tvingas vi inse det faktum att hon aldrig mer kommer tillbaka till oss..Det gör så ont så ont så ont...

2011-03-12 @ 21:19:39
Postat av: Mia

Jenny, du har rätt, det finns inga bra ord som räcker till..:-(



Flyttfågeln, jag beklagar verkligen er stora sorg. Det låter skrämmande lik Nikes sjukdomsförlopp, och lika unga var de två töserna också. Otroligt sorgligt, det borde inte få hända. Varm kram till er.



Mia

2011-03-13 @ 09:58:46
Postat av: Flyttfågeln

Ge Nikes familj en stor kram från en mamma och familj som är i exakt samma sits....Var till graven idag och det känns som att allt är en hemsk mardröm. Det är tur att vi har fler barn, de tvingar en vidare....

2011-03-13 @ 16:58:48
Postat av: Mia

Jag lovar att framföra din hälsning, flyttfågeln. Ta hand om er!

2011-03-13 @ 21:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0