Galen Gunilla eller bara vanlig?

Är det okej att normalisera ett beteende bara för att många agerar knäppt?

Har precis varit ute på en höstprommis - underbaaart efter många, långa dagar sittandes rätt upp och ner i skolan - och jag brukar kombinera prommis med att lyssna på radion (jag är för oteknisk och lat för att lära mig ladda in låtar på nån sorts spellista *rodnar skamset*). Lyssnade på P3 och där snackade de om den här galna Hollywoodfrun Gunilla och hur hon beter sig mot sin dotter.

Du kan se vad det handlar om här:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalleochpolitik/ojvilkenvecka/article13704065.ab?start=1755

Egentligen skulle jag väl inte avhandla det här på bloggen, det verkar stötas och blötas intill mani överallt nästan... men - jag kan bara inte låta bli ändå då, speciellt när de som fick tycka till i radion (fråga mig inte vilka de var, det har jag inte lagt på minnet) och de tycker det är sån otrolig moralpanik här i Sverige "bara" för att den här Gunilla hetsar sin dotter att tävla i en talangjakt TROTS att hon är sjuk och kräks ("det är Gud som gör att du kräks, det är BRA att du kräks.." hetsar hon flickan) och de i radion menade att vi i Sverige är inte ett DUGG bättre med våra barn - här hetsas det kring fotbollplaner och ishockeyrinkar istället. JA? Visst är det SÅ! MEN det är inte heller okej!

Det är inte okej att hetsa barn vare sig kring fotbollsplanen eller bakom en scen, att tycka den här Gunilla gör rätt bara för att det händer här också är ju hur befängt som helst - då skulle det liksom vara okej att vara rasist, homofob eller mördare (om vi nu hårddrar det vansinnigt hårt) "bara för att" andra också gör det? Eller hur tänker de?

Jag tycker det är oerhört viktigt att reagera på att barn far illa oavsett om det händer här hemma på byn eller i Hollywood. Speciellt när de som borde skydda barnen bäst (föräldrarna) brister. Inte sitta och försvara ett sånt beteende. Grrr...

Jaja, nu har jag fått skälla om det då. Innan dess har jag som sagt varit ute på en underbar prommis - vilket väder vi har! Det är som en fin belöning efter de här senaste veckorna då skolan slukat det mesta av min tid. Innan prommisen hann jag med att skriva den sista uppgiften på den här kursen, en beskrivning av min del i vår grupp-process. Nu är det bara att posta och skicka den så gör jag heeelg :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0