Smörgåstårta à la lchf!

Inget svar på arga mailet än. Vilket gör mig ännu mer arg såklart. De ska inte tro att jag ger mig med tystnad, det är jag för gammal för. Ger dem ett par dagar till.

Annars då: hösten är här och det känns BRA, faktiskt! Strålande sol mest varje dag, klar luft och färgerna börjar skifta. Skolan är igång på allvar, tufft tempo men tack och lov grupparbete med bästa pluggavännerna så det ska nog gå. Det jobbigaste är den här förlamande tröttheten som drabbat mig, jag vet inte om det beror på de nya tabletterna jag fick mot min klåda, jag är så himla känslig för piller. Inte ens fina skogsprommisar med Cera hjälper och det är en trötthet som inte går att sova bort heller. Kanske bara att gilla läget ett tag och låta kroppen vila så gott det går... Första förkylningen har kommit till Albyvägen 43, Oline har ont i halsen och är småfebrig. Ikväll är det fredag, tack och lov. Just nu fredagsmyser de små med lite chips och ostkrokar (jo, det HETER krokar :-) ), Paula väntar på Johan och Becka är hos bästa vännen Anna och jag och Filip ska snart äta smörgåstårta à la lchf som han trollat ihop här i eftermiddag - mums! Och tänk vilken tur jag har som har en så händigen karl :-)

Eftersom jag själv saknat ett gott alternativ till vanlig smörgåstårta delar jag gärna med mig av receptet här, så att ni andra lchf:are har någe gott att smaska på när suget sätter in :-)

Brödet:

10 ägg som vispas fluffiga
2 dl kokosmjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt

Lägg ett bakplåtspapper i en avlång sockerkaksform, häll i smeten och grädda i ugn 40 minuter, 175 grader.

När brödet kallnat delar du det på längden så att du får fyra våningar. Sen kan man fylla varje våning med vad man vill, egentligen - bara fantasin sätter gränser!

Filip hade de här fyllningarna:

Våning ett: en smet av bredbar leverpastej, créam fraiche, hackad smörgåsgurka

Våning två: en smet av philadelphiaost och hackad rökt skinka

Våning tre: en smet av böcklingpastej, créam fraiche, hackad purjo och kokta ägg.

Våning fyra: skagenröra.

Till garnering: 1 dl vispgrädde, 1 dl majonnäs och 1 dl créam fraiche som du blandar och kletar på över hela tårtan, sen på med rökt lax, ägg och räkor.

Smaklig spis!

Den tårtan till vänster är vanlig smörgåstårta på polarkaka, den till höger är lchf-tårtan:


Själv tar jag ett glas australiensiskt vin till hela härligheten och ser fram emot en skön soffkväll :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0